De ce au magazinele reduceri de Black Friday și nu oricând?

Black Friday, ziua sau perioada cu cele mai mari reduceri din tot anul, a devenit un fenomen global, așteptat cu mare nerăbdare atât de consumatori, cât și de comercianți. În cazul în care te întrebi de ce magazinele aleg să ofere reduceri masive doar într-o anumită zi sau perioadă și nu oricând, noi îți oferim răspunsul într-un mod cât mai simplu de înțeles.

Care este originea promoțiilor de Black Friday?

În România, prima ediție de Black Friday a avut loc în anul 2010, an în care doar câteva magazine au abordat această campanie de reduceri. 

Sărbătoarea își are originile în Statele Unite ale Americii, acolo unde este asociată cu prima vineri de după Ziua Recunoștinței și marchează cumva începutul sezonului cumpărăturilor de Crăciun. 

De ce se practică reducerile mari de Black Friday?

Motivele pentru care magazinele aleg să ofere reduceri masive de Black Friday sunt diverse, principalele fiind:

  • eliberarea de stocuri – noiembrie este luna în care toamna se sfârșește, iar comercianții trebuie să facă loc pe raft pentru colecțiile noului sezon care vine; pentru a nu pierde bani cu stocajul vechilor colecții, care implică atât nevoia spațiului de depozitare, cât și cheltuielile cu întreținerea acestora, magazinile preferă să se elibereze de stocuri prin oferirea unor reduceri substanțiale la mărfurile care nu mai sunt în sezon;
  • creșterea vânzărilor – degeaba ai o sută de produse în stoc, dacă tu abia vinzi câte unul sau două; oferind produsele la prețuri reduse, comercianții au ocazia de a-și stimula vânzările, iar pierderile asociate reducerilor de preț se compensează cu un volum mai mare de produse vândute;
  • atragerea de noi clienți – nu doar că reducerile au scopul de a atrage un număr mare de consumatori, dar acestea sunt o oportunitate bună de a obține clienți noi, pe care comercianții îi pot fideliza mai târziu, prin alte campanii promoționale sau pur și simplu prin calitatea produselor pe care le oferă; totodată, aceasta este o oportunitate bună de a colecta date valoroase despre preferințele și comportamentul consumatorilor, informații pe care magazinele le pot folosi în favoarea lor în campaniile viitoare de marketing;
  • promovarea brandului – în jurul acestui eveniment de reduceri se creează forfotă, iar prin publicitatea care se face, magazinele pot avea o vizibilitate crescută, ceea ce înseamnă că își vor face brandul mai cunoscut.

De ce magazinele nu oferă reduceri oricând?

Așa cum am văzut, reducerile de Black Friday le oferă comercianților beneficii importante și reale. Totuși, deși prezintă o serie de avantaje considerabile, magazinele preferă să nu ofere reduceri oricând. De ce? Ei bine, sunt câteva motive destul de bune și în spatele acestei decizii:

  • conservarea valorii brandului – în momentul în care un magazin alege să ofere des reduceri de preț la produse, automat consumatorii se vor obișnui cu acest stil și nu vor mai fi dispuși să plătească prețul întreg al unui produs, gândindu-se că oricum va fi la reducere în scurt timp;
  • sustenabilitatea afacerii – deși determină un volum mare de vânzări în perioada promoției, reducerile constante de preț vor submina într-un final profitul comercianților, ceea ce va diminua și posibilitatea acestora de a investi în dezvoltare și inovație;
  • efectul de urgență – unul dintre motivele pentru care campaniile de Black Friday au atât de mult succes este și acest efect de urgență, care îi determină pe consumatori să cumpere imediat, de frica pierderii ofertei speciale.

Sfaturi pentru cumpărăturile de Black Friday

Black Friday este mai mult decât o simplă perioadă de reduceri. Fiind rezultatul unei strategii de vânzări bine gândite, care să fie avantajoasă pentru ambele părți, această ocazie de cumpărături se poate transforma în cea mai bună decizie de achiziții pe care o pot face consumatorii.

Cum? În primul rând, trebuie să te informezi și să faci alegerea în funcție de datele obținute. Urmărește prețurile produselor din timp, aceasta este una dintre cele mai bune metode a a vedea dacă reducerile sunt sau nu reale.

Apoi, la fel de important este să îți faci o listă clară de cumpărături și să îți stabilești un buget, pentru a evita achizițiile impulsive de produse de care nu ai cu adevărat nevoie.

Nu în ultimul rând, fii la curent cu politica de returnare a magazinului, pentru a fi pregătit în cazul în care produsul nu se ridică la înălțimea așteptărilor tale.

Dacă înțelegi bine ce este în spatele întregului eveniment de reduceri Black Friday, atunci cu siguranță vei reuși să iei cele mai bune decizii de cumpărare și să profiți la maxim de ceea ce îți poate oferi perioada cu cele mai mari reduceri din an.