Cum au învățat magazinele din greșelile de Black Friday?

În anii anteriori, Black Friday a venit cu destul de multe probleme și incidente, ce au făcut oamenii să nu mai aibă încredere în reducerile pe care acest eveniment le promitea. Totuși, 2022 a fost un exemplu pozitiv, care ne-a arătat că se poate. Înainte de a ne concentra pe cum au învățat magazinele din greșeli, ar trebui să trecem puțin și prin evoluția celui mai cunoscut și așteptat eveniment de reduceri al anului.

Black Friday – cel mai așteptat eveniment de reduceri

Cunoscut și sub denumirea de Vinerea Neagră, Black Friday reprezintă unul dintre cele mai mari evenimente de cumpărături care au loc în fiecare an. De obicei, evenimentul este organizat în luna noiembrie, dată pe care fiecare client și fiecare comerciant o așteaptă cu nerăbdare.

În România, Black Friday a câștigat rapid popularitate, datorită celor mai mari magazine online, ce au preluat cu succes sărbătoarea reducerilor de pe continentul american și au promovat-o intens și la noi. Acum, evenimentul este o oportunitate majoră pentru comercianți și pentru consumatori, fiecare urmărind fie să achiziționeze produsele dorite la prețuri reduse, fie să își crească vânzările.

Provocările magazinelor de Black Friday

Având în vedere scandalul imens din anul 2021, când ANPC a luat măsuri drastice împotriva magazinelor care nu au respectat regulile de bune practici comerciale, oamenii au început să își piardă încrederea în ceea ce promitea cel mai mare eveniment de reduceri din an și să considere întreaga campanie drept o păcăleală.

Astfel, cea mai mare provocare cu care s-au confruntat magazinele în perioada reducerilor de Black Friday a fost reprezentată de practicile comerciale incorecte, care au adus o umbră negativă asupra întregului eveniment. 

Abaterile descoperite de ANPC în perioada reducerilor de Black Friday

Printre cele mai comune abateri identificate de comisarii ANPC la verificarea magazinelor în perioada reducerilor de Black Friday se numără:

  • comercializarea de produse cu reduceri false, care nu au fost aplicate la prețul de referință;
  • lipsa de informații despre reduceri sau precaritatea acestora;
  • neconcordanțe între prețurile care erau afișate la raft și prețurile afișate la casa de marcat.

Ce impact au avut amenzile asupra magazinelor și asupra Black Friday?

Modul în care magazinele abordează acum cel mai mare eveniment de reduceri din an, Black Friday, a fost influențat extrem de mult de ceea ce s-a întâmplat în 2021, atunci când s-au luat multiple măsuri împotriva celor care nu au respectat regulile.

Astfel, amenzile și avertismentele primite de către magazine au determinat comercianții să își revizuiască și să își îmbunătățească practicile comerciale, atât de frica sancțiunilor, cât și din cauza consumatorilor, pe care îi puteau pierde dacă ar fi continuat cu aceleași practici. Acum, comercianții încearcă să vină cu oferte mult mai transparente și corecte pentru consumatori.

Ce înseamnă aceste lucruri pentru următoarele ediții Black Friday?

Sancțiunile aplicate de ANPC au avut într-adevăr un efect pozitiv asupra modului în care comercianții au continuat să abordeze Black Friday. Așa cum am văzut în anul precedent, ofertele au fost mult mai reale și asumate. Consumatorii au început să își recapete încrederea în ofertele din această perioadă, iar Black Friday România a revenit la statutul de cel mai așteptat eveniment de reduceri din an.

Revizuirea practicilor comerciale, oferirea unor reduceri autentice și respectul față de consumatori sunt acum elemente cheie în practicile magazinelor care decid să ia parte la Black Friday și ne dorim ca această tendință să continue și în anii următori. Fiecare consumator trebuie să aibă încredere că oferta pe care o vede este reală și să nu se mai streseze sau să se întrebe dacă nu cumva magazinele încearcă să îl păcălească.

Au învățat magazinele din greșelile de Black Friday?

Așa cum am detaliat și mai sus, sancțiunile primite de la autorități, alături de feedback-ul clienților, au făcut magazinele să ofere reduceri autentice și transparente. Acum, consumatorii pot fi încrezători că beneficiază cu adevărat de oferte avantajoase, fără frica că au fost duși în eroare de reduceri închipuite.

Mai ales acum, Black Friday poate fi considerat cel mai așteptat eveniment comercial al anului, ce oferă excelente oportunități pentru consumatori, dar și pentru comercianți. Fiecare parte este responsabilă de acțiunile pe care le întreprinde, iar dacă acestea sunt oneste și transparente, atunci putem spune că Black Friday este un eveniment în urma căruia toată lumea are de câștigat.