Prețurile înainte și după Black Friday. Sunt reale reducerile?

Black Friday este cu siguranță cel mai așteptat eveniment de cumpărături în întreaga lume, inclusiv la noi în țară. Cu oferte și reduceri semnificative la aproape tot ce îți poți închipui, chiar și când vine vorba de vacanțe sau imobiliare, această perioadă stă pe buzele tuturor, indiferent dacă sunt laude sau nemulțumiri.

O întrebare pe care o auzim destul de des și pe care cu siguranță ți-ai pus-o și tu măcar o dată este dacă reducerile de Black Friday chiar sunt reale sau sunt doar un truc de marketing care să ne facă să cumpărăm mai mult. În acest articol îți vom explica cum stă treaba cu modificările de prețuri și dacă reducerile sunt cu adevărat reale.

Evoluția Black Friday în România

În România, prima ediție Black Friday a fost în anul 2011, dar evenimentul nu prea a avut succes, deoarece consumatorii încă nu erau obișnuiți cu genul acesta de campanie și nici nu era atât de cunoscută încât să ajungă la urechile tuturor.

Pe parcursul anilor, Black Friday tot a luat amploare, transformându-se încet în ziua cea mai așteptată din an. Spunem “zi” la modul general, deoarece acum magazinele pot prelungi durata campaniei de reduceri chiar și la câteva săptămâni, în funcțiile de obiectivele pe care și le propun.

Cu cât a devenit mai cunoscută această perioadă, au început să apară și întrebările referitoare la autenticitatea reducerilor. Consumatorii au început să observe că magazinele nu sunt întotdeauna corecte și că se întâmplă să folosească strategii de vânzare și discount artificiale, care nu însemnau o reducere reală a prețurilor.

Practicile comerciale incorecte și intervenția ANPC de Black Friday

Așa cum am zis mai sus, oamenii au început la un moment dat să devină suspicioși și să privească cu reticență reducerile de Black Friday, dar magazinele au continuat cu aceleași artificii, în ciuda criticilor negative pe care au început să le primească.

În anul 2021, probabil în urma a mai multe sesizări de nereguli, cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au luat măsuri împotriva magazinelor pe care le-au verificat și la care au găsit nereguli în ceea ce privește practicile comerciale incorecte. Anul trecut, sub monitorizarea atentă a ANPC, comercianții au renunțat la practicarea reducerilor artificiale, care erau de mai multe forme:

  • creșterea prețurilor fix înainte de Black Friday pentru a le reduce în ziua evenimentului;
  • promovarea unor produse cu reduceri fictive, prețul produsului fiind prea puțin modificat;
  • neconcordanțe între prețurile afișate la raft și prețurile de la casă.

Schimbări în practicile comerciale de Black Friday

După sancțiunile date de ANPC în anul 2021, care au avut un impact puternic și asupra reputației comercianților, deoarece au apărut știri peste tot despre aceste nereguli, am început să observăm o schimbare semnificativă asupra modului în care magazinele practică reducerile de Black Friday.

În primul rând, comercianții au început să fie mult mai atenți la prețurile pe care le afișau și au depus eforturi pentru a oferi reduceri reale și transparente.

Consumatorii au început și ei să aibă mai multă încredere în magazine, mai ales că în anul precedent s-a observat efortul lor și s-a văzut clar că reducerile erau reale, procentele nemaifiind la fel de umflate ca în ceilalți ani.

Cum știi că reducerile sunt reale?

Dacă nu ai încredere 100% în reducerile de Black Friday, poți verifica și singur, într-un mod destul de simplu, dacă acestea sunt reale sau nu.

Cel mai important este să urmărești istoricul prețurilor, iar astăzi ai la dispoziție site-uri specializate, care compară prețul unui produs la diferiți comercianți și pe o perioadă destul de lungă de timp, chiar și de câțiva ani.

Totodată, poți citi recenziile produselor, deoarece sunt consumatori care spun acolo în ce perioadă au făcut achiziția și la ce preț. Ca să nu mai spunem că acest pas te ajută să iei decizii informate și să eviți cumpărăturile din impuls.

Nu în ultimul rând, îți poți face singur un document în care să treci istoricul de preț al unui produs, iar așa vei ști cu siguranță dacă reducerea este reală sau nu.

În urma celor întâmplate în anul 2021, practicile comerciale incorecte au scăzut în mod semnificativ, iar comercianții au înțeles că e important nu doar să respecte legea, dar să îi respecte și pe consumatori, deoarece ei sunt cei care au puterea de a decide ce și de unde cumpără. Putem spune că acum vedem reduceri reale în perioada campaniei de Black Friday, lucrurile fiind mult mai transparente.