Campanie cu tradiție, pe care am împrumutat-o de pe pământ american, Black Friday reprezintă astăzi cel mai așteptat eveniment de reduceri din an, cunoscut de toată lumea și adoptat de aproape toți comercianții, indiferent că vorbim de tarabe din piață sau giganți ai online-ului.
Astăzi, în loc să se așeze la cozile interminabile ale magazinelor fizice, așa cum se întâmpla în perioada de început a evenimentului, consumatorii din întreaga lume au migrat către online, ceea ce a schimbat complet abordarea Black Friday. Față de acum 10-12 ani, când Black Friday abia era introdus pe piața din România, lucrurile s-au schimbat destul de mult, tehnologia și internetul influențând mai ales experiența de cumpărare.
Cum arată Black Friday în era digitală?
Îți mai amintești știrile în care consumatorii se călcau în picioare pentru o promoție la tigăi? Ei bine, cam așa arătau și începuturile Black Friday. În dimineața zilei de reduceri, oamenii se așezau devreme la coadă și așteptau să se deschidă magazinul pentru a putea prinde măcar un produs la promoție.
Astăzi, stăm pe telefon sau pe laptop și tot dăm refresh la pagină, în așteptarea deschiderii paginii de reduceri. Din confortul propriei locuințe, fără să ne îmbulzim pe lângă alți oameni și fără să așteptăm la coadă ore întregi.
Cumpărăturile online
După ce dispozitivele mobile au început să devină din ce în ce mai populare și să preia locul calculatorului, și oamenii au început să se folosească de avantajele pe care acestea le ofereau, inclusiv posibilitatea de a cumpăra online. Magazinele fizice s-au văzut nevoite să își mute activitatea și în online, iar cumpărăturile online au devenit o opțiune preferată pentru mulți consumatori.
Accesul la produse 24/24, faptul că nu mai trebuie să mergi până la magazin și să te lovești de alți consumatori sau de aglomerație, gândul că nu stă nimeni după tine și te poți uita liniștit la ce produse vrei și cât timp vrei, toate acestea au făcut consumatorii să prefere varianta de cumpărături online.
Creșterea comerțului electronic
Comerțul electronic a crescut foarte mult în ultimii ani, mai ales după ce a început pandemia, iar acest lucru a determinat magazinele să profite de oportunitate și să ofere reduceri care să țină chiar și câteva săptămâni. Mai mult, au apărut și evenimente care se concentrează doar pe reducerile din online, cum ar fi Cyber Monday, zi ce vine exact după Black Friday.
Firmele de curierat și magazinele online s-au adaptat cu timpul la cererea crescută din mediul online, astfel că mulți comercianți oferă opțiuni de livrare în aceeași zi, în cazul în care au depozite și flotă proprie de transport, sau a doua zi, dacă lucrează printr-o firmă de transport.
Comparații de prețuri simplificate
Dacă înainte trebuia să colinzi prin mai multe magazine pentru a vedea prețurile disponibile la produsele care te interesau, acum găsești toate informațiile la un click distanță. De mare ajutor sunt acum și site-urile specializate în analiza și salvarea istoricului de preț pentru produse, la care te sfătuim să apelezi atunci când îți faci lista de cumpărături pentru Black Friday.
Posibilitatea de a face retur
Înainte, lucrurile erau mai simple din punct de vedere al achiziționării produselor fără grija că nu sunt ce trebuie. În online, poate fi puțin mai dificil să cumperi produse, în special când vine vorba de haine sau decorațiuni, deoarece pozele nu redau întotdeauna realitatea. Pentru a diminua această grijă, magazinele online și-au pus la punct formulare de retur destul de permisive, care să îmbunătățească experiența de cumpărături a clientului și să îl scape de grija “Ce mă fac dacă nu e bun?”.
În cazul în care nu ești mulțumit de un produs, de obicei trebuie doar să completezi formularul de retur pe care îl găsești pe site-ul magazinului, iar comerciantul va trimite curierul la tine pentru a prelua produsul, urmând să îți fie rambursată ulterior suma plătită.
Era digitală a adus destul de multe schimbări în ceea ce privește abordarea cumpărăturilor de către consumatori, spunem noi că în bine. Vedem că accesul mult mai rapid la informații și comoditatea au dus cumpărăturile online în topul preferințelor consumatorilor, lucru care i-a obligat pe comercianți se adapteze la schimbare și își mute o parte din activitate și în mediul online.